Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.11.2019 11:53 - българска литература
Автор: mihala Категория: Политика   
Прочетен: 267 Коментари: 2 Гласове:
1

Последна промяна: 11.11.2019 19:06


 Попаднах в една ситуация,която ме обърка. Българскияг език е разнообразен и богат, но трябва ли в литературата да се ползват диалектни думи с двуяко значение,според някои речници. Като имаме предвид,че сме били в разни присъствия чуждоезични, кое е българско и кое не е. Е, ако може някой да ми каже защото съм икономист по професия,а българския ми е майчин език и хоби.А сега като четем и латиница ,и ползваме маймуница, къде сме???

Прекопирах от един сайт:
https://www.bg-mamma.com/index.php?topic=402297;all
/Не намерих подобна с търсачката/
Всеки район си има интересни думи и изрази, които си ги разбират само местните хора .
Аз съм от Хасковския край и ви представям някои от тях :
хортувам - говоря
утюам си - тръгвам си
въри - иди
уть - извинявай
карпуза - диня
каунь - пъпеш
сугань - лук
жельва - костенурка
шомбъл - охлюв
лельек - щъркел   
За та отрипъ! - Предизвестена смърт .
Тръзни са, оти даам гъзнем! - Дръпни се, че ще давам на заден.
Не мой ма бара, оть ма е скокуть. - Не ме закачай, че имам гъдел.
Нимой бара ляба с тее мундарь ръки, зать са даде. - Не пипай хляба с тия мръсни ръце, ще ти се даде.
Я за ида, га зайде. - Аз ще отида, когато залезе.
Надявам се да ви е забавно  image.
Вие сте на ход image.image



Тагове:   език 019,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. barin - Здравей, mihala. Някои дум, които ...
10.11.2019 21:20
Здравей, mihala. Някои дум, които даваш от Хасковския край и съм ги чувал. Дори на "Стани богат" имаше въпрос какво животно е желвата? В различните краища се употребяват различни наречия. Повечето подобни думи ги мислят за остарели и сега рядко се използват.
Поздрави!
цитирай
2. mihala - Здравей barin,
10.11.2019 21:32
Страната ни е богата от където и да погледнеш,както отпред назад така и обратно.С новата обратна връзка изглежда,че приехме отзад напред да взимаме измененията в българската култура и език. При това положение къде ли ще отиде идентичността ни или ще се претопим невъзвратимо. Задавам си въпроси без отговор. Надявам се,че има умници,които няма да оставят каруцата в калта, а Андрешко да му мисли...Лека вечер.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: mihala
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1653313
Постинги: 1637
Коментари: 1307
Гласове: 9199
Спечели и ти от своя блог!
Архив